torsdag 23 augusti 2007

Lek inte Gud...

Inte ens i den virtuella världen som du har skapat, kan du komplett styra vad som händer.
Även fast människan vill dunka sig för bröstet och hävda att man skapat något man kan kontrollera.
Fast sen har ju alltid människan mer eller mindre lärt sig av sina misstag, men ändå inte.
The more things change, the more they stays the same.
Nu spelar inte jag WoW men det är ju tydligen populärt.
Men eftersom det är så populärt så kan det även användas som forskningsmedel av forskare. Hittade denna artikel idag som var jävligt intressant om just WoW.

"Det oväntade samarbetet mellan den medicinska forskarvärlden och spelvärlden startade 2005 då Blizzards programmerare planterade ett mycket smittosamt virus, kallat ”korrumperat blod” i en nyligen skapad zon i den Bysantiska delen av internetspelet, och världen, World of Warcraft.

Först utvecklade det sig som programmerarna hade väntat sig. Erfarna spelare skakade av sig viruset som en lätt förkylning, medan sämre spelares avatarer (figurer eller alias i spelvärlden) försvagades. Men sen tappade speltillverkaren helt kontrollen då avatarerna, precis som vanliga människor, rörde sig in till tätbefolkade städer och spred viruset där. Influensan spred sig också via husdjur som drev omkring i städerna efter att ha övergetts av sina spelare.

Programmerarna försökte sätta upp karantänzoner, men dessa ignorerades
."

Alltså kunde inte ens ett virtuellt virus hejdas av skaparna.
DET är fan intressant.
Kanske det kan hjälpa forskningen framåt?

Inga kommentarer: